3 SEO-tips, der hjælper din placering på Google

Du har allerede været inde og justere på en masse overskrifter, tekster, billeder, men det er ligesom om, at du mangler lidt mere for at kunne forbedre din placering på Google. Her vil jeg give tre tips, som hjalp min SEO og placering på Google.

Case

Mens jeg læste til eksportingeniør havde jeg et atypisk studiejob hos et firma i jord- og byggebranchen. To af mine kolleger derfra har siden stiftet deres eget firma, som har eksisteret siden 2012. Jeg har lavet deres hjemmeside, samt deres SEO på deres hjemmeside. Jeg er godt klar over, at der sagtens kunne og bør skrives længere tekster på deres hjemmeside, men her vil jeg alligevel dele mine erfaringer. Det bør nævnes, at der er sammenlignet med en etableret konkurrent. Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på et specifikt firma.

SEO-tip #1: Firmaprofil på Google Plus

Ved at give firmaets Google Plus-profil noget opmærksom i forhold til tekster indeholdende vigtige søgetermer, samt tilføje billeder og beliggenhed, lykkedes det at tage stigninger på hhv. 14, 9 og 7 placering på Google. Specielt søgetermer indeholdende en geografisk beliggenhed steg positivt. To af placeringerne gik fra tredje side på Google til anden side, mens en enkelt sneg sig også på side 1.
Eksempel på stigning på et keyword. Den røde graf er konkurrenten og den grønne er firmaet selv. Den stiplede linke indikerer tidspunktet for rettelserne på Google Plus-profilen.

SEO kan forbedres ved hjælp af Google+

 

SEO-tip #2: Fortæl mere om hvad du tilbyder

Jo, der blev da nævnt hvilke produkter, som tilbydes, men flere af dem var ikke engang i top-50 på Google, før jeg lavede en særskilt side til hver af dem. Ved at lave en særskilt side har man mulighed for at lave unikke:

• Sidetitler
• Metabeskrivelser
• Overskrifter (H1, H2, osv.)
• Længere produktbeskrivelser
• Flere billeder
• Osv.

Der kom lige pludselig meget mere fokus på de enkelte produkter, hvilket både giver læseren mere information, samt at man har direkte landing pages, som Googles bruger kan komme direkte ind på fra deres søgninger.

Her er to eksempler, på hvad landingpages gjorde for to af mine søgeord på Google:

seo-landing-page-produkt-2
seo-landing-page-produkt-1a

SEO-tip #3: Sæt vigtige keywords til venstre i sidetitlen og i dine overskrifter

Hvis din side handler om et bestemt produkt, så skriv de(t) vigtigste søgeord, så langt mod venstre som overhovedet muligt. Google læser fra venstre mod højre og betragter tekst i sitetitler og overskrifter (H1, H2, etc.) som meget vigtige – specielt hvis de står længst mod venstre. Så hvis du for eksempel opererer med landing pages hvor der er fokus på traffik fra Google på bestemte søgeord, så er her en simpel mulighed for at styrke sin SEO yderligere.

Et eksempel på ændring af en sidetitel, hvor produktet som søgeord er i fokus:

Før: ”Firma sælger billige produkter
Efter: ”Produkter til billig pris føres hos firma

Hvordan tjekker man nemmest sine placeringer på Google?

Jeg benytter et software, som hedder Ranktracker. Ranktracker tjekker min placering på Google dagligt på de søgeord, som jeg har udvalgt. Man kan sætte Ranktracker til at tjekke i et bestemt tidsinterval eller man kan gøre det manuelt. Programmet er en del af en pakke, som hedder SEO Powersuite, der indeholder andre programmer til at forbedre din SEO. Bl.a. kan softwaren SEO Spyglass gennemgå dine backlinks. Website Auditor gennemgår din hjemmeside for døde links, manglende metabeskrivelser, etc.

Klik her for at hente din version af Ranktracker. For at få den fulde version skal man købe Ranktracker, men det er virkelig pengene værd.

Er man medlem af det danske forum Marketers, får man rabat ved køb af Ranktracker. Marketers har virkelig hjulpet mig meget hen ad vejen og jeg kan kun anbefale det.

Kommentarer

Michael Lunde

Mit navn er Michael Lunde og jeg er bosat i Hillerød. Jeg er uddannet eksportingeniør fra VIA University College i Horsens. Jeg arbejder til daglig med hjemmesider, sociale medier, SEO og generelt online aktiviteter for Scion DTU.