Teknisk SEO og responsivt design

Denne sektion omkring teknisk SEO vil hjælpe dig med at udføre få simple tekniske ting, som kan hjælpe din hjemmeside godt på vejen i fht. SEO-optimering.

XML Sitemap

Med et XML-sitemap kan Google løbende følge med i antallet af sider og indhold på din hjemmeside. Dette kan man indtaste som en URL i Google Webmaster Tools og derfra indsende til Google.

For at lave et XML-sitemap til Google, benyt da blot et SEO-plugin eller et sitemap plugin (det kan variere fra CMS til CMS). Til WordPress er det mest populære plugin Yoast SEO plugin. Det kan lave op til flere sitemaps, for eksempel med indhold, billeder, osv. Det smarte er, at man kan sætte en automatisk opdateringsfrekvens for hvert sitemap, således at det selv opdaterer. Dermed skal man ikke røre en finger, udover første gang når man sætter sit sitemap op.

Website-hastighed

Det er vigtigt, at ens hjemmeside loader hurtigt. En undersøgelse af Search Engine Journal i 2014 har vist, at de fleste brugere forventer, at en hjemmeside er loadet på under to sekunder.

Gå til Googles PageSpeed Insights for at finde ud af mere hvordan man kan sin hjemmeside hurtigere.

Her er nogle gode og nemme råd til at optimere hastigheden på ens hjemmeside:

  • Ofte kan det hjælpe rigtigt meget at deaktivere plugins, som ikke bliver brugt til noget aktivt, men som fylder i koden. Det er ofte plugins, som man har installeret, men har valgt ikke at bruge alligevel og så glemt at deaktivere.
  • Minimer kode så meget som muligt. For eksempel er der ingen grund til at have mere end et trackingscript på sin hjemmeside.
  • Hold filstørrelser til et minimum. Et godt eksempel er billeder. Indsæt kun billeder i den størrelse, som de skal vises i. Eventuelt kan man lave et link til en større version af billedet, som kan blive loadet i et separat vindue.
  • Kompres filer. Ofte bruges muligheden GZIP, som kan installeres, således at filer fylder mere.

Med eller uden www

Google ser hårdt ned på kopieret materiale, bl.a. det som de kalder “duplicate content”. Det er indhold, som går igen mange steder på et website. Hvis man kan finde en hjemmeside både på “www.hjemmeside.dk” og på “hjemmeside.dk”, så ser Google dette som to forskellige hjemmesider. Derfor er man nødt til at sætte en redirect op fra enten den ene URL til den anden. Dvs. at hvis man fx. indtaster “www.hjemmeside.dk” så viderestilles browseren til “hjemmeside.dk”.

Det har ingen betydning for SEO, om man benytter med eller uden WWW – det vigtigste er bare, at man kun benytter en af delene for at undgå duplicate content.

Sprogversion – href lang

Med en enkelt linje kode kan man fortælle Google hvilken sprogversion siden er, således at siden findes i søgeresultater på den relevante sprogversion af Google. Koden skal indsættes i <head>-sektionen af hjemmesidens kode og ser således ud:

<link rel=”alternate” href=”http://seotjekliste.dk/” hreflang=”dk” />

Ovenstående eksempel er taget fra denne hjemmeside. href definerer URLen på hjemmesiden og hreflang definerer sprogversionen.

Derudover kan man sætte den samme indstilling i Google Webmaster Tools.

Responsivt webdesign

Det er vigtigt, at en hjemmeside har et responsivt design. Det betyder, at siden tilpasser sig størrelsen på den skærm, som brugeren benytter. Google har siden foråret 2015 favoriseret hjemmesider med responsivt design i søgeresultater på mobile enheder.

Hvis en hjemmeside har et responsivt (også kaldet “mobilvenligt”) design, så vil det ligge højere i søgeresultaterne end sider, som ikke har det. Sammen med søgeresultatet vil også kunne se teksten “Mobilvenlig”.

Derudover vil brugeroplevelsen også være langt bedre med et responsivt design og dermed vil brugeren sandsynligvis blive på siden i længere tid.

SEO, mobilvenlighed på Google
Kommentarer