Søgemaskineoptimering og YouTube-videoer

youtubeRent faktuelt er YouTube verdens næststørste søgemaskine.

Der er mange besøgende og der bliver uploadet mere end 100 timers video i minuttet. SEOtjekliste.dk vil her bidrage med de vigtigste justeringer, som man kan lave på sin YouTube-kanal.

De vigtigste SEO-punkter for YouTube

  • Title-tag
  • Video-beskrivelse
  • Keywords i videoens beskrivelse
  • Tags (op til 20 tags per YouTube-video)
  • Video retention (fastholdelse af publikum)
  • Videolængde
  • Antallet af nye abonnenter efter at have set en video
  • Kommentarer
  • Likes eller dislikes

Titel-tag

Ligesom når søgeoptimerer sine siders titler til Google, så skal man gøre det samme på YouTube. Titlen på en video skal være relevant og indeholde de vigtigste søgeord. Husk på, at Google kan finde på at vise videoer i sine søgeresultater og derudover også har en fane, hvor man kun søger på videoer.

Video-beskrivelser på YouTube

Husk på, at Google og YouTube ikke kan høre eller se din video. Derfor er tekst i din video-beskrivelse afgørende for, at søgemaskinerne finder videoen. Søgemaskinerne er nemlig afhængige af alt den tekst, som kan læses omkring en video, for at finde ud af, hvad indholdet af videoen er.

Jo mere YouTube ved om din video, jo bedre. Skriv derfor lange beskrivelser om din video og sørg for at skrive relevante søgeord i din beskrivelse.

Gode tips til at skrive en videobeskrivelse på YouTube:

  • Hvis man lægger et link til sin hjemmeside, så læg det så tidligt som muligt i videobeskrivelsen. Dette optimerer ens CTR (Click Through Rate) på linket.
  • Inkluder vigtige søgeord iblandt de første 25 ord af videobeskrivelsen.
  • Skriv en lang beskrivelse – minimum 250 ord.
  • Benyt de vigtigste søgeord op til fem gange.

Optimer video-keywords

Hver video på YouTube kan udover en titel og beskrivelse også indholde op til 20 såkaldte “tags”. Disse tags skal være søgeord, som relaterer sig til videoen. Disse er med til at kategorisere en video på YouTube og på den måde kan YouTube forslå en video i samme kategori, som man har lige har set en video indenfor.

Videoens indhold

Selvfølgelig kan optimere rigtig meget SEO-mæssigt på sin YouTube-kanal, men hvis videoens indhold og kvalitet halter, så gider folk sjældent se videoen og så stopper de med at se videoen kort efter de er begyndt.

Et godt eksempel på, at det er vigtigt at lave gode videoer og fange brugernes interesse tidligt, er betalte videoreklamer. Man oplever på YouTube, at når man har klikket sig ind på en video, så kommer der en videoreklame op, hvor man i nederste højre hjørne kan klikke sig væk fra reklamen efter fem sekunder. Det giver netop fem sekunder til videoreklamens chance hos den enkelte bruger, som efter fem sekunder beslutter, om man vil se mere af reklamen eller blot klikke sig videre til den video, som man i første omgang klikkede sig ind på.

Videoens længde skal også overvejes. En 10-sekunders video vil ikke have mange chancer i forhold til en flere minutter lang video. Sørg for at lave videoer tilpas lange, så man får det nødvendige indhold med i videoen.

Video retention

Video retention (på dansk: fastholdelse af publikum) er en betegnelse for hvor lang tid seerne af videoerne hænger ved. Dette er en statistik, som findes i YouTubes Analytics Dashboard. Jo højere procent, jo bedre. YouTube vil kunne se, at ens video er noget som brugerne kan lide at se og dermed vil videoen ranke højere.

Det afhænger selvfølgelig også af kvaliteten af videoen.

Nye abonnenter

Hvis seeren vælger at abonnere på ens kanal efter at have set en video, sender det et signal til YouTube om, at man har kvalitetsvideoer på sin kanal. Jo flere abonnenter, jo mere populær og dermed højere ranking.

Et rigtig godt tip til at få flere abonnenter, er at lade videoen indeholde en Abonner-knap med en fængende tekst, såsom “Abonner og gå aldrig glip af lignende videoer”.

Samme effekt gør sig også gældende jo flere der liker eller deler en video, eller tilføjer en video på sin Favorit-liste.

Videoens filnavn

Når man er færdig med at producere sin video, skal man navngive sin videofil således, at den indeholder vigtige søgeord.

Handler videoen om Michael Jordan, så kunne en idé til et fil navn være “nba-basketball-player-michael-jordan”.

Kommentarer